Mange rynker på nesen når de hører begrepet «misjonsflyging», «misjonspilot» eller «flymisjonær». Hva i all verden har fly med misjon å gjøre? Dette spørsmålet får vi ofte. Og det er vi glade for! Da får vi nemlig muligheten til å fortelle hvordan flyet i snart hundre år har blitt brukt som et uvurderlig verktøy til å nå isolerte folkegrupper med evangeliet om Jesus Kristus og fly inn hjelp og fly ut syke til der det er hjelp å få. 2027, om bare 6 år, vil nemlig markere 100 år med misjonsflyging! I 1927 etablerte den tyske presten Paul Schulte den første flymisjonsorganisasjonen, Missionary International Vehicle Association, MIVA. Schulte, som holdt på med prestestudiet da første verdenskrig brøt ut, måtte avbryte teologistudiet og ble istedet trent opp som krigsflyver. Etter krigen, i 1922, ble han ordinert som prest og sendt til Sør-Afrika. I Sør Afrika opplevde han at en prestekollega døde av malaria etter å tilbragt dagevis på landeveien på vei til sykehus for å få hjelp. Etter denne opplevelsen bestemte Schulte seg for å utnytte all tilgjengelig transport-teknologi i misjonstjenesten. MIVA ble opprettet med mottoet: «For Kristus til lands, til sjøs og i luften.» Etter kort tid hadde MIVA et dusin fly som betjente misjons- og kirkearbeid I Brazil, Korea og på Madagaskar. I 1938 ble han kjent for å ha evakuert en prest med lungebetennelse 3500km fra Arctic Bay i det nordlige Kanada.

Det var flere misjonærer og prester som benyttet fly allerede på 1920-tallet. Den episkopale biskopen på Haiti, Harry R. Carson, fløy selv for å nå befolkningen rundt på øyen. Den eldste flymisjons-organisasjonen som har hatt kontinuerlig drift siden oppstarten er den som idag heter Royal Flying Doctors i Australia. Opprinnelsen til denne var misjonsorganisasjonen Australia Inland Mission sin etablering av Flying Doctor Service i 1927. Dr. Vincent Welch var den første flygende doktoren i denne organisasjonen. I 1955 tok den navnet Royal Flying Doctor Service og det er i dag en ren luftambulanse og har ikke lenger en evangelisk profil.

De nordiske landene hadde fram til andre verdenskrig sendt ut mange misjonærer til Afrika og det fjerne østen. Da krigen rammet ble mange av disse misjonærene strandet i disse landene og ble værende helt til krigen var over i 1945. Straks freden kom begynte de nordiske misjonsorganisasjonene å jobbe for å hente hjem sine mange misjonærer, og samtidig sende nye ut for å fortsette arbeidet. I mangel på noen annen transport i kjølvannet av en forferdelig verdenskrig gikk derfor Det Danske Misjonsselskap, Svenska Kyrkans Mission og Det Norske Misjonsselskap sammen om å kjøpe et fly, en Douglas DC-3 uten isolering. Dette var et tidligere militærfly med to motorer på til sammen 2 400 HK som ga en marsjfart på 280 km/t. I Sverige ble flyet isolert og innredet med seter til 22 passasjerer. Flyet ble døpt «Ansgar», og første tur gikk til Dar es Salaam i dagens Tanzania i 1946. Flyet fløy flere turer til Afrika og det fjerne Østen, med misjonærer som endelig kunne vende hjem til sine kjære etter mange år fra hverandre og med nye misjonærer til å fortsette arbeidet. I 1949 ble flyet solgt til SAS og fikk navnet Gran Viking. Det var ikke lenger samme behov for egne dedikerte misjons-passasjerfly ettersom andre flyselskaper nå kunne tilby transport.

Men det var fremdeles et enormt behov for transport innad og mellom de forskjellige misjonslandene. Den mest kjente og største flymisjonsorganisasjonen er Mission Aviation Fellowship. Etablert i 1946, av kristne militærflygere både i USA og Storbritania, har i dag vokst til over 130 fly som betjener mer enn 2000 organisasjoner i 30 land over hele kloden. Under visjonen «å se de mest isolerte folkegrupper åndelig og legemlig forvandlet i Kristi navn» har denne organisasjonen siden oppstarten nådd verdens mest avsidesliggende og isolerte folkegrupper med evangeliet, nødhjelp og bistand. Over 300 piloter og mekanikere, i tillegg til administrativt personell både hjemme og ute på felt, sørger for at et MAF-fly trygt tar av hvert 4. minutt til en av flere tusen destinasjoner.

Det finnes mange andre flymisjonsorganisasjoner, for behovet for flytransport i misjonsarbeid er stort og èn organisasjon klarer ikke å dekke alle behovene. AIM-Air, Etnos360, JAARS, MAS og mange andre flyr hver dag med samme hensikt: å vise Kristi kjærlighet til de mest isolerte mennesker på denne kloden. Flymisjon er ikke en luksus, men en abslolutt nødvendighet. Vision Aeroclub Lista vil være med å støtte dette fantastiske arbeidet gjennom å engasjere og inspirere folk til flymisjon, og rekruttere givere og framtidig personell for disse fantastiske organisasjonene.